Unikalne przepisywanie
W nowym systemie Writers oferujemy wiele typów treści, między innymi usługę unikalnego przepisywania. Co kryje się za tym pojęciem i dlaczego warto korzystać z podobnej pomocy? Dowiedz się, jakie korzyści daje unikatyzacja treści i w jakich przypadkach powinieneś się nią zainteresować.
Co to jest unikalne przepisywanie?
Unikalne przepisywanie to usługa polegająca na przetwarzaniu wskazanych treści na ich nową, oryginalną wersję. Taki przekład gotowych tekstów jest konieczny, aby roboty Google'a odczytały powstałe artykuły jako unikalne, a tym samym premiowały je w wynikach wyszukiwania. Angielskie słowo „rewriting” oznacza przepisywanie, nadpisywanie, przerabianie, a nawet pisanie czegoś na nowo. Właśnie owo „pisanie od nowa” najlepiej oddaje sens unikatyzacji treści. Chodzi o to, aby skorzystać z gotowych źródeł, przekomponować konkretne interesujące nas teksty i stworzyć na ich podstawie zupełnie nową jakość.
Unikalne przepisywanie obejmuje szereg praktyk, w tym:
- przetwarzanie gotowej treści w oparciu o słowa i frazy synonimiczne, czyli wyrażenia o zbliżonym lub identycznym znaczeniu,
- parafrazowanie, czyli omawianie wskazanego tekstu; często towarzyszy temu rozszerzanie pierwotnej treści o dodatkowe informacje,
- komentowanie źródeł i ustosunkowywanie się do nich w nowym/szerszym kontekście (najbardziej twórcze, ale wciąż inspirowane bazowym tekstem podejście).
Dwa oblicza rewritingu
Przepisywanie materiału innymi słowami może być przeprowadzane na dwa podstawowe sposoby – automatycznie i indywidualnie (jakościowo). Przyjrzyjmy się na moment obu tym metodom.
1. Automatyczne przepisywanie
Polega ono na generowaniu tekstów synonimizowanych przy użyciu przeznaczonych do tego programów. Posiadają one rozbudowane bazy danych, dzięki czemu nie mają problemu z odnajdywaniem wyrazów bliskoznacznych. Materiał przetwarzany jest bez ingerencji człowieka – za zastępowanie jednych słów innymi odpowiada wyłącznie maszyna. Ponieważ komputery mają największy problem właśnie z opanowaniem zawiłości języka, trudno nazywać generowane artykuły jakościowymi. Wyrazy są zastępowane pojedynczo, co zwykle skutkuje powstaniem nielogicznego ciągu słów. Wyjściowe teksty i tak trzeba poprawiać, a cała metoda jest mało efektywna.
2. Jakościowe przepisywanie
W tym przypadku cała odpowiedzialność spoczywa na barkach człowieka. Najlepiej, żeby zajął się tym doświadczony copywriter, który doskonale posługuje się językiem polskim, ma duży zasób słownictwa i potrafi inteligentnie przekształcać zdania. Nie ma wtedy mowy o utracie znaczenia; można ewentualnie uzupełnić treść o dodatkowy kontekst czy nadać mu nowego wymiaru.
Dlaczego unikalność jest taka ważna?
Unikatowy – od łac. unicum – to rarytas, biały kruk, coś jedynego w swoim rodzaju. Właśnie tego rodzaju treści – wyjątkowe, osobliwe i niepowtarzalne – są najchętniej premiowane przez czołowe wyszukiwarki internetowe. W przypadku Google'a czuwają na tym wciąż udoskonalane, ściśle chronione algorytmy, w tym Panda czy Pingwin. Dzieło inżyniera Navneeta Pandy wyznacza standardy w ocenie stron WWW od 23 lutego 2011 roku. Najważniejszym celem wdrożenia algorytmu było podniesienie rankingu dla stron o wysokiej jakości, a jednocześnie ukaranie wątpliwych witryn, które zawierają kopiowane i niepotrzebnie mnożone informacje. Roboty Google'a umożliwiły nałożenie kar na wiele szkodliwych „farm treści”, czyli na strony przyklejające treści z innych serwisów, nieprzykładające wagi do stylistyki czy gramatyki, a także sztucznie przesycające teksty frazami kluczowymi. Jednocześnie Panda premiuje witryny, które dbają o obecność wartościowego, użytecznego contentu i cenią sobie unikalne, obszerne, wyczerpujące dany temat treści.
Od widzialności naszej strony w sieci zależy naprawdę wiele. Im łatwiej potencjalny klient nas wyszuka, tym prędzej dowie się o naszej ofercie, skorzysta z naszych usług i/lub opowie o nich znajomym. Jeśli danej witryny nie da się odnaleźć, to tak, jakby nie istniała, przynajmniej z punktu widzenia użytkowników. Skoro powszechnie wiadomo, że dla wyszukiwarki Google najcenniejsze są niezduplikowane, oryginalne treści, natomiast te powielane mogą ściągnąć na stronę poważne konsekwencje, kopiowanie cudzych tekstów zupełnie mija się z celem. Wszystko, co zamieścimy na naszej witrynie lub czego użyjemy w celu jej promowania, powinno być w 100% unikatowe.
Czemu służy unikalne przepisywanie?
Tworzenie unikalnych treści od zera jest bardzo wymagające. Potrzeba do tego sporo czasu, a bez doświadczenia w danym temacie i talentu do pisania – także pieniędzy. Żeby zoptymalizować stronę, należy wypełnić ją przydatną, pożądaną treścią i zestawem słów kluczowych. Promocję zwiększa publikowanie artykułów nie tylko u siebie, ale także na zewnętrznych serwisach (wraz z odpowiednim linkiem). Cały czas trzeba pamiętać o tym, aby nie kopiować treści z innych stron ani nawet nie powtarzać układów słów z cudzych tekstów. Właśnie tutaj wkracza unikalnie przepisywanie wraz ze wszystkimi jego zaletami.
Trzeba przy tym pamiętać, że ten typ zleceń nie polega na bezmyślnym kopiowaniu tekstów. Wręcz przeciwnie, wymaga ogromnej kreatywności, łatwości posługiwania się słowem, a często także obeznania w danej branży. Dlatego nie należy powierzać tego zadania byle komu. W naszym systemie dbamy o to, żeby unikalne przepisywanie było unikalne nie tylko z nazwy, i żeby powstające teksty odpowiadały wymogom postawionym przez klienta. W panelu Writers można wskazać, czy preferuje się treści w przeciętnej, dobrej czy bardzo dobrej jakości – pozwala to na dokładniejsze rozplanowanie ograniczonego budżetu (np. opisanie mniej popularnych produktów w sklepie nieco niższym kosztem, za to wciąż unikalnie).
Unikatyzacja treści to optymalny sposób na zdobycie świeżego materiału do wypełniania i promocji swojej witryny. Każdy tekst wychodzący spod palców naszych copywriterów jest absolutnie wyjątkowy, a jednocześnie przekazuje dokładnie te same informacje, jakie zostały wskazane w źródłowym artykule. Pozwala to zadbać zarówno o unikalność, jak i o merytorykę tekstu, co z pewnością zostanie docenione przez roboty Google'a. Podejrzliwych klientów z pewnością uspokoi fakt, że platforma Writers pozostaje zintegrowana z programem CopyScape. W praktyce oznacza to, że każdy tekst jest automatycznie sprawdzany właśnie pod kątem unikalności. Jeśli program wykryłby plagiat, system Writers od razu zablokowałby takie zlecenie.
Dla kogo skierowana jest ta usługa?
Niestety, nie każdy ma talent pisarski i potrafi zgrabnie ubrać w słowa swoją wiedzę czy swoje myśli. Właśnie dlatego istnieją takie firmy, jak nasza, które zajmują się wykonywaniem tesktów na zlecenie według szczegółowo określonych wytycznych. Ci klienci, którzy chcą zaoszczędzić trochę grosza, mogą pokusić się o stworzenie artykułów premium, a następnie o wykupienie opcji ich unikalnego przepisywania. W jakich sytuacjach warto zainteresować się taką usługą?
- Wyobraźmy sobie, że mamy swój idealny, wymarzony artykuł, ale został on już wykorzystany na jakiejś stronie. Chociaż zamierzamy przekazać dokładnie to samo, nie możemy użyć go ponownie, chyba że chcemy ściągnąć na siebie zemstę nieugiętych algorytmów. Właśnie wtedy warto zlecić przetworzenie gotowego tekstu przy pomocy synonimów i omówień. Tym samym uzyskujemy artykuł bądź opis, który mówi dokładnie TO SAMO, ale wcale nie TAK SAMO.
- Zdarza się też, że klienci posiadają kilka sklepów z bliźniaczym asortymentem. Nie chcą inwestować w skrajnie różne opisy bardzo podobnych produktów. Zainwestowali już w jeden opis, są z niego zadowoleni i teraz oczekują czegoś w tym samym stylu, tyle że do użycia w pozostałych sklepach. Blokuje ich jedynie wymóg unikalności. Na potrzeby SEO mogą wówczas skorzystać z usługi unikalnego przepisywania i upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
- Rozważmy jeszcze jeden hipotetyczny scenariusz. Mamy gotowe treści, które chcemy dalej promować przy użyciu artykułów na zewnętrznych serwisach, zamieszczając w nich odnośniki do oryginałów. Zamiast zamawiać zupełnie nowe teksty, możemy zlecić stworzenie artykułów sponsorowanych na podstawie bazowych wpisów (np. na blogu). Klienci coraz częściej proszą o opracowanie unikalnych, zwykle częściowo skróconych treści, które będą mogli później opublikować w innych portalach tematycznych wraz ze stosownym linkiem.
W każdym wypadku (a szczególnie w tym ostatnim) ważne jest to, aby za przeredagowywanie odpowiadał copywriter orientujący się w danej branży. Writers.pl stwarza możliwość wyboru osoby wykonującej zlecenie nie tylko po jakości czy ocenach, ale też po zaznaczonych specjalizacjach. Tym samym klient prowadzący sklep z damską bielizną jest w stanie łatwo namierzyć autorkę interesującą się modą. Może także stworzyć wymarzoną, wirtualną redakcję, przypisując do danego projektu wyłącznie interesujących go copywriterów.
Zalety unikalnego przepisywania
- przetwarzanie gotowej treści jest znacznie szybsze niż tradycyjny copywriting – tworzenie tekstu na kanwie innego artykułu zajmuje stosunkowo niewiele czasu,
- ponieważ copywriter nie musi poświęcać dużo czasu na research (który przy okazji artykułów premium może trwać nawet dłużej niż napisanie tekstu), unikalne przepisywanie jest łatwiejsze i mniej wymagające niż tworzenie treści zupełnie od zera,
- fakt, że jest to rozwiązanie szybsze i prostsze, wpływa na jego niższą cenę. Chociaż unikatyzacja treści jest tańsza od tradycyjnego copywritingu, pozwala osiągnąć praktycznie taki sam efekt, jak zupełnie nowe materiały. Dlatego usługa ta skierowana jest głównie do przedsiębiorców z ograniczonym budżetem,
- porządne, przemyślane, wysokiej jakości przepisywanie to doskonała metoda na zgodną z prawem, bezpieczną promocję swojej strony w sieci,
- unikatyzacja treści pozwala także na optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO). Właściciel strony może liczyć na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, niższy współczynnik odrzuceń (mniej osób opuści stronę od razu po jej otworzeniu), zwiększenie liczby wejść na stronę i poszczególne podstrony, więcej udostępnień w mediach społecznościowych i więcej zaangażowanych, powracających użytkowników. Wszystko sprowadza się do tego, czego oczekuje każdy przedsiębiorca, czyli do wzrostu przychodów.
Na co należy zwrócić uwagę, zlecając unikalne przepisywanie tekstu?
Przede wszystkim na długość. To klient wyznacza, jakiej długości artykułu oczekuje. Możesz wybrać dokładnie taką samą liczbę znaków, skrócić ją lub zwiększyć. Warto wziąć przy tym pod uwagę, że długość tekstu jest jednym z najważniejszych czynników przy ustalaniu kolejności wyników wyszukiwania. Oczywiście nie znaki są najważniejsze: źle napisany długi artykuł nie zaangażuje czytelników bardziej niż ten krótki, a masowe opuszczanie strony po lekturze pierwszego akapitu może poskutkować karą ze strony algorytmów Google'a. Dopiero dobrze napisany, wnikliwy, poprawny gramatycznie i odpowiednio długi tekst poskutkuje większym zaangażowaniem użytkowników, a przez to podniesieniem pozycji w wyszukiwarce.
Warto także określić preferowany styl. Zdarza się przecież, że dokładnie wiemy, co chcemy przekazać, mamy nawet gotowy tekst, ale nie podoba nam się jego kształt. Nawet najbardziej przydatny artykuł może pozostać niezauważony z powodu złego stylu, braku płynności czy chybionego słownictwa. Być może tekst brzmi zbyt podniośle albo potocznie, a poza tym wszystko jest w porządku; czasem problem leży gdzie indziej, np. w zbyt długich, rozwlekłych akapitach albo zbyt fachowej, nieprzejrzystej terminologii. Każdy artykuł można przepisać na nowo, a przez to uczynić bardziej przystępnym, urozmaiconym, zrozumiałym. Nie zapomnij uściślić swoich oczekiwań w opisie zlecenia.
Jak zamówić usługę?
Wystarczy wybrać w panelu klienta odpowiedni typ treści, czyli wskazać opcję „Unikalne przepisywanie”. Żeby copywriter wiedział, na jakim tekście ma bazować, należy dostarczyć mu wybrany tekst źródłowy. Można wkleić jego treść bezpośrednio w opisie zlecenia albo – co zalecamy zwłaszcza w przypadku dłuższych tekstów – zamieścić źródło inspiracji pod udostępnionym adresem url.